Köpvillkor
- Köp
- Priser
- Frakt
- Ångerrätt
- Äkthetsintyg
- Garanti/reklamation
- 100 dagars öppet köp
- Retur
- Momsfritt för företag inom EU
- B2B ordrar
- Betalning med kort
- Banköverföring
- PayPal
- Faktura, Klarna
- Delbetalning
- Fel vid leverans
- Transportskador
- Andrasortering
- Specialgjord/anpassade beställningar
- Ej utlösta paket
- Sekretess och hantering av personuppgifter
- Cookies
- Minderåriga
- Villkor för presentkort
- Kontakt
Priser
Alla priser inkluderar moms, frakt (se frakt nedan) och eventuella tullavgifter fram till din dörr förutsatt att någon av nedanstående länder är leveransadress. Alla erbjudanden gäller så långt lagret räcker. Vi reserverar oss för prisändringar beroende på ändringar i valutakurser eller på världsmarknaden för mattor.
Frakt
Vi erbjuder alltid minst ett gratis fraktalternativ.
Alla mattor som visas i butiken finns för omgående leverans.Vid eventuell försening kontaktas du av vår kundtjänst och har då som konsument rätt att häva köpet utan kostnad om så önskas. Återbetalning sker oftast omgående, senast inom 30 dagar. Vi har inte möjlighet att leverera till boxadresser.
Om du vill se fraktvillkor för ett annat land välj land här:
Fraktvillkor för leveranser till Sverige
UPS - Standardfrakt
Standardfrakt levereras vardagar mellan 9.00 och 17.00Leverans sker direkt till den adress du uppgivit.
UPS garanterar ej att chauffören kontaktar dig per telefon i samband med själva utkörningen på leveransdagen
Leveranstid 1 - 2 vardagar*
* Leveranstiden gäller för beställningar som genomförs vardagar innan 14.00.
För beställningar som görs på helger eller efter 14.00 räknas leveranstiden från nästkommande vardag.
Beställningen räknas som genomförd när vi har mottagit full betalning, betalar du med kort sker detta direkt, betalar du genom insättning kan det ta en till två bankdagar extra.
Ångerrätt
Du har alltid 14 dagars lagstadgad ångerrätt av ditt köp. Detta innebär att du har totalt 14 dagars ångerrätt på alla våra varor och kan alltså returnera varan inom 14 dagar från det att varan levererats och få tillbaka beloppet du betalt. Varan skall vara i oförändrat skick, d v s får inte vara använd men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan skall skickas i retur i originalförpackningen eller motsvarande och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. I övrigt läs mer under "Retur".
Vid utnyttjande av ångerrätten, vänligen kontakta vår kundservice 040 668 81 04 eller info@rugvista.com.Vill du utöva ångerrätten ska du skicka klart och tydligt meddelande om detta till oss på adress: Ringugnsgatan 11, SE-216 16 Malmö, Sverige, alternativt via email till: info@rugvista.com eller telefon: +46 (0)40 668 81 04, +46 (0)40 668 81 04.
Nedan information ska ingå i meddelandet: ”Jag meddelar härmed att jag frånträder mitt köpeavtal avseende följande varor: [∙] som beställdes: [datum] och mottogs: [datum]. Konsumentens namn och adress [∙], datum [∙].” Du kan också använda dig av konsumentverkets standardformulär för ångerblankett som du hittar här nedanför alternativt kan ladda ner här:
Ångerblankett
Information om företaget
Namn: ____________________
Adress: ____________________
E-post: ____________________
Information om konsument: ____________________
Namn (kan vara fler än en person): ____________________
Adress: ____________________
E-post eller telefonnummer: ____________________
Jag/Vi* meddelar härmed att jag/vi* frånträder mitt/vårt* köpeavtal avseende följande varor*/tjänster*:
____________________
* Stryk det som inte gäller
Beställdes (datum): ____________________
Mottogs (datum): ____________________
Underskrift (gäller endast pappersblankett): ____________________
Underskrift 2 (om ni är fler som gjort köpet): ____________________
Datum: ____________________
Det här är en mall för ångerblankett som tillhandahålls av Konsumentverket efter förordnande av regeringen. Innehållet är baserat på bilaga 1 i direktiv 2011/83/EU.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande innan ångerfristen gått ut.
Om du utövar din ångerrätt kommer vi att återbetala alla betalningar vi fått från dig, inklusive leveranskostnader (motsvarande det lägst prissatta alternativet). Återbetalningen görs så snart som möjligt och senast 14 dagar från den dag vi mottog meddelandet att du önskar utöva ångerrätten.
Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använt om vi inte särskilt överenskommer om annat. Om du utövar din ångerrätt är du skyldig att utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från dagen för ditt meddelande återlämna den vara som du vill utöva din ångerrätt för.
Vid återsändande av en vara står vi för kostnaderna för returen om du använder Rugvistas retursedel med adress Rugvista AB, Ringugnsgatan 11, SE-216 16 Malmö, Sverige
Äkthetsintyg
Vi garanterar att den levererade mattan kan användas i Sverige, är handknuten och överensstämmer med beskrivningen här på CarpetVista.com. Äkta mattor med ett värde över 10000 kr levereras med ett signerat äkthetsintyg. För mattor under 10000 kr skickas ett äkthetsintyg som PDF på mejl till er.
Garanti/reklamation
Du har garanti på alla produkter köpta av oss. Garantin gäller i 1 år från det datum då varan levererats. Som privatperson omfattas du även av Konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år. För övrigt gäller svensk konsumentlag. Läs mer på Konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se Åberopar kunden garanti och det visar sig att felet beror på yttre åverkan och därför inte täcks av garantin står kunden för eventuell reparationskostnad. Vår auktoriserade personal kommer i första hand avgöra om felet beror på en felaktigt producerad vara eller yttre åverkan efter att varan nått kunden. Kunden står för fraktkostnader om denne åberopar garanti. Vid godkänd reklamation återbetalas eventuella kostnader på samma sätt som betalningen skett, har betalningen skett med kreditkort kommer samma kontonummer krediteras. Återbetalning sker så snart ett ärende avslutats. Vid garantiärenden, vänligen kontakta vår kundservice 040 668 81 04 eller info@rugvista.com.
100 dagars öppet köp
Du har alltid 100 dagars öppet köp på alla våra varor. Du kan alltså returnera varan inom 100 dagar från det att varan levererats och få tillbaka beloppet du betalt. Varan skall vara i oförändrat skick, d v s får inte vara använd men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan skall skickas i retur i originalförpackningen eller motsvarande och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. I övrigt läs mer under "Retur". Vi erbjuder kostnadsfri retur på alla beställningar inom Sverige för att du som kund ska känna dig 100 % nöjd med ditt köp. Utförlig information gällande returer finner du under rubriken “retur”.
Retur
Vid retur måste du kontakta vår kundservice 040 668 81 04 eller info@rugvista.com. Det är ditt ansvar att varan kommer till oss i oskadat skick. Se därför till att varan emballeras väl, gärna i originalförpackningen eller motsvarande.
Returen är inte godkänd förrän vi kontrollerat varan. Vid godkänd retur återbetalas summan på samma sätt som betalningen skett, har betalningen skett med kreditkort kommer samma kontonummer krediteras. Tänk på att betalning för eventuella tillvals- och fraktkostnader inte återbetalas vid en retur (Exempelvis kvällsutkörning med Schenker och FedEx Priority på de marknader där dessa valmöjligheter återfinns). Återbetalning sker så snart en godkänd retur mottagits. Vid ej godkänd retur returneras varan och frakt debiteras. Kräver ditt reklamationsärende att vi undersöker varan ska av Rugvistas kundservice anvisad fraktsedel med adress Rugvista AB Ringugnsgatan 11, SE-216 16 Malmö, Sverige användas för att skicka varan till Rugvista för undersökning. Om anvisad fraktsedel inte används är du skyldig att betala kostnaden för frakt av varan för undersökning själv. Vara som kommer i retur utan giltigt returnummer returneras till kunden och frakt debiteras.
Momsfritt för företag inom EU
Företag som är momsregistrerade i ett EU land annat än Sverige och som kan uppge ett giltigt EU-momsnummer debiteras inte moms. Priserna på siten visas med moms, momsen dras av i kassan efter det att du loggat in eller nyregistrerat dig. Vi levererar endast till den adress där företaget finns registrerat. För att kontrollera om ett momsnummer är giltigt kan du använda länken nedan:
B2B ordrar
Alla beställningar som placeras hos oss genom något företag kommer att betraktas som en B2B-order. För dessa beställningar kan det finnas undantag när det gäller retur, fraktkostnader och allmänna villkor. Vid dessa tillfällen kommer ett separat kontrakt att lämnas av oss för att undertecknas och godkännas av de två parterna. Om du har några frågor angående detta kan du kontakta oss på b2b@rugvista.com
Betalning med kort
CarpetVista.com hanterar säkra kortbetalningar i samarbete med Klarna, Nets, Handelsbanken, Visa, MasterCard eller annat betalkort som anges som alternativ vid betalningstillfället. Kortbetalning är säkert för dig som kund. Säljföretaget kommer inte att ta del av dina kortuppgifter. Dessa skickas krypterat via vår betalväxel Nets, som uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), direkt till din bank. För din säkerhet täcks du även av bankens försäkring vid otillbörlig debitering. Försäkringen gäller även om säljföretaget hamnar i likvidation eller går i konkurs. Vid misstanke om otillbörligt kortköp stoppas betalningen av banken, det är därför viktigt att du följer instruktionerna noga och uppger korrekta uppgifter vid betalning.
Väljer du kortbetalning kommer du att bli ombedd att verifiera din betalning via 3D Secure för att säkerställa din trygghet i samband med kortköp så du inte riskerar att dina kortuppgifter hamnar i orätta händer. Du kan betala med VISA, Mastercard eller annat betalkort som anges som alternativ vid betalningstillfället.
Banköverföring
Vill du inte använda kreditkort kan du sätta in pengarna direkt på vårt konto i Handelsbanken. Du måste betala in hela beloppet på vårt konto inom 5 dagar, annars annulleras beställningen. Uppge alltid ditt ordernummer vid betalning. Vi skickar mattorna så fort vi mottagit din betalning.
PayPal
Betala snabbt och säkert genom att använda PayPal. Du kan välja att finansiera din betalning från ditt PayPal-saldo eller via ett betal- eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto. Mottagaren får pengarna utan att se ditt kreditkorts- eller bankkontonummer. Det går tyvärr inte att betala med PayPal för varor tillverkade i Iran. Om din varukorg innehåller denna typ av produkter försvinner betalalternativet PayPal. För mer information besök www.paypal.se
Faktura, Klarna
Har du ett svenskt personnummer eller organisationsnummer kan du bli fakturerad och betala i efterskott. Om du väljer faktura skickas betalningsinstruktion från Klarna med 30 dagars förfallodatum från det att vi skickat din vara för leverans. Ingen extra avgift tillkommer vid köp mot faktura däremot utgår påminnelseavgift och dröjsmålsränta vid sen betalning. Vid inkasso tillkommer inkassoföretagets kostnader och avgifter. När du väljer faktura gör Klarna en kreditvärdering vilket innebär att Klarna inhämtar en kreditupplysning. Om köpet inte går igenom med faktura kan du genomföra beställningen med någon annan av de betalningsmetoder som vi erbjuder. Har du frågor gällande faktureringen genom Klarna är du välkommen att kontakta dem på telefon 08 - 120 120 00. För fullständiga villkor hänvisas till Klarna.
Delbetalning
Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning, Klarna konto. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer själv det mest passande. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Alla köp du gör via Klarnas tjänst Klarna Konto sammanställs på en kontofaktura månatligen.
Fel vid leverans
Skulle någonting ha blivit fel i er leverans, fel eller skada på en vara, fel vara eller fel antal varor kontaktar du vår kundservice 040 668 81 04 eller info@rugvista.com. Felet skall anmälas inom skälig tid efter det att varan mottagits. CarpetVista står för alla kostnader inklusive transport vid en godkänd reklamation. CarpetVista förbinder sig att alltid följa ARN (Allmänna Reklamationsnämndens) rekommendationer.
Transportskador
Synliga skador på godset skall anmälas till vår kundtjänst på telefon 040 668 81 04, e-post info@rugvista.com eller till UPS/DHL/FedEx inom skälig tid efter upptäckten. Dolda transportskador skall anmälas till vår kundtjänst på telefon 040 - 684 80 70, e-post info@rugvista.com eller till UPS/DHL/FedEx inom skälig tid då de upptäcks.
Andrasortering
Varor i andrasorteringen har fel eller skador som redovisas i beskrivningen av varan.
Specialgjord/anpassade beställningar
Om du är intresserad av att beställa större kvantiteter och / eller speciella produkter, kontakta vår B2B-support på b2b@rugvista.com för mer information om vad som är möjligt. Vid dessa tillfällen kommer ett separat kontrakt att lämnas av oss för att undertecknas och godkännas av de två parterna. Tänk på att när det gäller anpassade / special beställningar kommer det att finnas en förlängd leveranstid och att vi tar ut en 30% icke återbetalningsbar betalning när avtalet har gjorts. Denna betalningen måste slutföras innan vi kan gå vidare och beställa produkter från våra leverantörer. Alla beställningar måste betalas i sin helhet, om och när mattor finns i lager innan något kan skickas ut från våra lager.
Ej utlösta paket
Mattor som beställts men som ej är utlösta eller som returneras till oss på grund av att du som köpare inte varit tillgänglig trots upprepade leveransförsök, kommer att debiteras 395 SEK inklusive moms för administrativa kostnader. Vid specialbeställningar så debiteras hela ordervärdet.
Sekretess och hantering av personuppgifter
När du lägger en beställning eller registrerar dig som kund uppger du dina personuppgifter. I samband med din beställning eller registrering godkänner du att vi lagrar och använder dessa uppgifter för att fullfölja vårt åtagande gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation vi har med dig för att kunna tillhandahålla den service du förväntar dig av oss. CarpetVista.com kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part, undantag gäller våra partners för leveranser och betalning. Enligt PUL (Personuppgiftslagen) har du rätt att få den information vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen rättas eller tas bort utan att ange någon anledning. Kontakta i så fall kundservice.
Cookies
CarpetVista.se använder cookies för att tillhandahålla en smidig väl fungerande e-handel. Cookies används bland annat för att hantera innehållet i din kundvagn samt din inloggning. Vi använder oss också av cookies för att mäta och optimera vår marknadsföring. Om din webbläsare är inställd för att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning över Internet. Du kan i så fall enkelt ändra denna inställning i din webbläsare.
Minderåriga
Vi ingår inte avtal med minderåriga (personer under 18 år) utan målsmans skriftliga godkännande.
Villkor för presentkort
Presentkortet är endast giltigt för inköp av produkter hos CarpetVista och kan inte användas tillsammans med andra presentkort. Presentkortet är giltigt till och med datumet som presentkortet är märkt med. Väljer du att lämna tillbaka en matta som är köpt med ett presentkort sker din återbetalning i form av ett nytt presentkort från vilket returfraktkostnaden är avdragen. Om du inte utnyttjat hela presentkortets värde vid ett köp får du ett nytt presentkort på mellanskillnaden. Presentkortet är en värdehandling och bör likställas med kontanter och behandlas därefter. CarpetVista tar inte ansvar för förlorade, stulna eller skadade presentkort.
Alternativt tvistlösningsförfarande
I tillfälle av tvist som inte kunnat åtgärdats genom direktkontakt med Rugvista har du som konsument möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden som är en nämnd för alternativ tvistlösning vid konsumenttvister www.arn.se. Adress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. Vid tvist följer Rugvista allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du har även möjlighet att använda EU-kommissionens plattform för tvistlösning online www.ec.europa.eu/odr.