Köpvillkor

Köp

Vid beställning över Internet träffas avtal om köp när din betalning blivit godkänd.

Priser

Alla priser inkluderar moms, frakt (se frakt nedan) och eventuella tullavgifter fram till din dörr förutsatt att någon av nedanstående länder är leveransadress. Alla erbjudanden gäller så långt lagret räcker. Vi reserverar oss för prisändringar beroende på ändringar i valutakurser eller på världsmarknaden för mattor.

Frakt

Alla mattor som visas i butiken finns för omgående leverans.Vid eventuell försening kontaktas du av vår kundtjänst och har då som konsument rätt att häva köpet utan kostnad om så önskas. Återbetalning sker oftast omgående, senast inom 30 dagar. Vi har inte möjlighet att leverera till boxadresser.

Om du vill se fraktvillkor för ett annat land välj land här:

Fraktvillkor för leveranser till USA

For deliveries to USA and Canada please visit our USA / Canada website for correct prices and delivery options: To USA / Canada website

Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars lagstadgad ångerrätt av ditt köp men CarpetVista erbjuder dig ytterligare 16 dagar för din trygghet. Detta innebär att du har totalt 30 dagars ångerrätt på alla våra varor och kan alltså returnera varan inom 30 dagar från det att varan levererats och få tillbaka beloppet du betalt. Varan skall vara i oförändrat skick, d v s får inte vara använd men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan skall skickas i retur i originalförpackningen eller motsvarande och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. I övrigt läs mer under "Retur". Vid utnyttjande av ångerrätten, vänligen kontakta vår kundservice 040 - 684 80 70 eller info@carpetvista.com.

Äkthetsintyg

Vi garanterar att den levererade mattan kan användas i Sverige, är handknuten och överensstämmer med beskrivningen här på CarpetVista.com. Äkta mattor med ett värde över 1500 kr levereras med ett signerat äkthetsintyg.

Garanti/reklamation

Naturligtvis har du garanti på alla produkter köpta av oss. Garantin gäller i 1 år från det datum då varan levererats. Som privatperson omfattas du även av Konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år. För övrigt gäller svensk konsumentlag. Läs mer på Konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se Åberopar kunden garanti och det visar sig att felet beror på yttre åverkan och därför inte täcks av garantin står kunden för eventuell reparationskostnad. Vår auktoriserade personal kommer i första hand avgöra om felet beror på en felaktigt producerad vara eller yttre åverkan efter att varan nått kunden. Kunden står för fraktkostnader om denne åberopar garanti. Vid godkänd reklamation återbetalas eventuella kostnader på samma sätt som betalningen skett, har betalningen skett med kreditkort kommer samma kontonummer krediteras. Återbetalning sker så snart ett ärende avslutats. Vid garantiärenden, vänligen kontakta vår kundservice 040 - 684 80 70 eller info@carpetvista.com.

30 dagars öppet köp

Du har alltid 30 dagars öppet köp på alla våra varor. Du kan alltså returnera varan inom 30 dagar från det att varan levererats och få tillbaka beloppet du betalt. Varan skall vara i oförändrat skick, d v s får inte vara använd men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan skall skickas i retur i originalförpackningen eller motsvarande och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. I övrigt läs mer under "Retur". Kunden står för returfrakt.

Retur

Vid retur måste du kontakta vår kundservice 040 - 684 80 70 eller info@carpetvista.com. Det är ditt ansvar att varan kommer till oss i oskadat skick. Se därför till att varan emballeras väl, gärna i originalförpackningen eller motsvarande.
Kunden betalar för returfrakten. Vi kan ombesörja returfrakten med UPS/FedEx på ett tryggt sätt till ett fast pris av 328 kr oavsett hur många mattor du returnerar vid ett och samma tillfälle, undantag gäller större mattor över 15 kvm där vi kan hjälpa er att returnera till självkostnadspris. Kunden betalar för returfrakten.

Returen är inte godkänd förrän vi kontrollerat varan. Vid godkänd retur återbetalas summan på samma sätt som betalningen skett, har betalningen skett med kreditkort kommer samma kontonummer krediteras. Återbetalning sker så snart en godkänd retur mottagits. Vid ej godkänd retur returneras varan och frakt debiteras. Vara som kommer i retur utan giltigt returnummer returneras till kunden och frakt debiteras.

Momsfritt för företag inom EU

Företag som är momsregistrerade i ett EU land annat än Sverige och som kan uppge ett giltigt EU-momsnummer debiteras inte moms. Priserna på siten visas med moms, momsen dras av i kassan efter det att du loggat in eller nyregistrerat dig. Vi levererar endast till den adress där företaget finns registrerat. För att kontrollera om ett momsnummer är giltigt kan du använda länken nedan:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

Betalning med kort

CarpetVista.com hanterar säkra kortbetalningar i samarbete med Klarna, DIBS, Handelsbanken, Visa, MasterCard och American Express. Kortbetalning är säkert för dig som kund. Säljföretaget kommer inte att ta del av dina kortuppgifter. Dessa skickas krypterat via vår betalväxel DIBS, som uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), direkt till din bank. För din säkerhet täcks du även av bankens försäkring vid otillbörlig debitering. Försäkringen gäller även om säljföretaget hamnar i likvidation eller går i konkurs. Vid misstanke om otillbörligt kortköp stoppas betalningen av banken, det är därför viktigt att du följer instruktionerna noga och uppger korrekta uppgifter vid betalning.

Banköverföring

Vill du inte använda kreditkort kan du sätta in pengarna direkt på vårt konto i Handelsbanken. Du måste betala in hela beloppet på vårt konto inom 5 dagar, annars annulleras beställningen. Uppge alltid ditt ordernummer vid betalning. Vi skickar mattorna så fort vi mottagit din betalning.

PayPal

Betala snabbt och säkert genom att använda PayPal. Du kan välja att finansiera din betalning från ditt PayPal-saldo eller via ett betal- eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto. Mottagaren får pengarna utan att se ditt kreditkorts- eller bankkontonummer.

Faktura, Klarna

Har du ett svenskt personnummer eller organisationsnummer kan du bli fakturerad och betala i efterskott. Privatpersoner har 14 dagars förfallotid och företag 30 dagar (0kr faktureringsavgift). Har du frågor gällande faktureringen genom Klarna är du välkommen att kontakta dem på telefon 08 - 120 120 00. När du väljer Klarna faktura som betalningsmetod i kassan kommer en sedvanlig kreditprövning att genomföras vilket innebär att Klarna inhämtar en kreditupplysning. Vid betalningspåminnelse tillkommer lagstadgad avgift på 60 kr samt dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vid inkasso tillkommer inkassoföretagets kostnader och avgifter.

Delbetalning

Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning, Klarna konto. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer själv det mest passande. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Alla köp du gör via Klarnas tjänst Klarna Konto sammanställs på en kontofaktura månatligen.

Fel vid leverans

Skulle någonting ha blivit fel i er leverans, fel eller skada på en vara, fel vara eller fel antal varor kontaktar du vår kundservice 040 - 18 22 70 eller info@carpetvista.com. Felet skall anmälas inom skälig tid efter det att varan mottagits. CarpetVista står för alla kostnader inklusive transport vid en godkänd reklamation. CarpetVista förbinder sig att alltid följa ARN (Allmänna Reklamationsnämndens) rekommendationer.

Transportskador

Synliga skador på godset skall anmälas till vår kundtjänst på telefon 040 - 684 80 70, e-post info@carpetvista.com eller till UPS/DHL/FedEx inom skälig tid efter upptäckten. Dolda transportskador skall anmälas till vår kundtjänst på telefon 040 - 684 80 70, e-post info@carpetvista.com eller till UPS/DHL/FedEx inom skälig tid då de upptäcks.

Andrasortering

Varor i andrasorteringen har fel eller skador som redovisas i beskrivningen av varan.

Ej utlösta paket

Mattor som beställts men som ej är utlösta eller som returneras till oss på grund av att du som köpare inte varit tillgänglig trots upprepade leveransförsök, kommer att debiteras 395 SEK inklusive moms för administrativa kostnader. Vid specialbeställningar så debiteras hela ordervärdet.

Sekretess och hantering av personuppgifter

När du lägger en beställning eller registrerar dig som kund uppger du dina personuppgifter. I samband med din beställning eller registrering godkänner du att vi lagrar och använder dessa uppgifter för att fullfölja vårt åtagande gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation vi har med dig för att kunna tillhandahålla den service du förväntar dig av oss. CarpetVista.com kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part, undantag gäller våra partners för leveranser och betalning. Enligt PUL (Personuppgiftslagen) har du rätt att få den information vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen rättas eller tas bort utan att ange någon anledning. Kontakta i så fall kundservice.

Cookies

CarpetVista.se använder cookies för att tillhandahålla en smidig väl fungerande e-handel. Cookies används bland annat för att hantera innehållet i din kundvagn samt din inloggning. Vi använder oss också av cookies för att mäta och optimera vår marknadsföring. Om din webbläsare är inställd för att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning över Internet. Du kan i så fall enkelt ändra denna inställning i din webbläsare.

Minderåriga

Vi ingår inte avtal med minderåriga (personer under 18 år) utan målsmans skriftliga godkännande.

Villkor för presentkort

Presentkortet är endast giltigt för inköp av produkter hos CarpetVista och kan inte användas tillsammans med andra presentkort. Presentkortet är giltigt till och med datumet som presentkortet är märkt med. Väljer du att lämna tillbaka en matta som är köpt med ett presentkort sker din återbetalning i form av ett nytt presentkort från vilket returfraktkostnaden är avdragen. Om du inte utnyttjat hela presentkortets värde vid ett köp får du ett nytt presentkort på mellanskillnaden. Presentkortet är en värdehandling och bör likställas med kontanter och behandlas därefter. CarpetVista tar inte ansvar för förlorade, stulna eller skadade presentkort.

Kontakt

Våra kontaktuppgifter är: CarpetVista AB, Ringugnsgatan 11, SE-216 16 Malmö, tel 040 - 684 80 70, info@carpetvista.com och vårt organisationsnummer är 556458-9207.