Blogg & Inredning

Ett möte med våra formgivare: Ralph Burkhardt & Samuel Coisne

Den sista delen av Designtävlingen är nu avslutad, och det gläder mig att se så pass många som har valt att delta och rösta på sina favoriter bland alla vackra designer som våra domare har valt ut i tävlingen.  
Vi kommer inom kort att offentliggöra årets vinnare tillsammans med vinnaren av röstningstävlingen. 

Som en avslutning på denna intervjuserie så kommer jag här nedan att introducera er till två av våra mest uppskattade och älskade designers, Ralph Burkhardt och Samuel Coisne

Ralph Burkhardt 

Ralph Burkhardt är en prisvinnande grafisk designer och kommer från Tyskland. Han driver tillsammans med sin affärspartner Daniel Hauke en designfirma, Burkhardthauke , som de startade tillsammans för flera år sedan och har under denna tid kunnat arbeta med både stora och små projekt för olika typer av företag.
Ralph fokuserar mest på prints men arbetar även med olika typer av online projekt, så när han 2010 bestämde sig för att delta i vår Designtävling var det första gången har gav sig hän att designa en matta.
Medverkandet är något som har gjort ett stort intryck på hans syn kring design och hur man designar.  
Här kan ni kolla in alla hans olika designer på CarpetVista; ”Stepping stones ” och ”Flaws ” är fortfarande tillgängliga i vårt sortiment och går att köpa via vår hemsida.  
Ralph brukar vanligtvis arbeta med grafisk design och håller sig normalt till mönster i svart och vitt, men hos oss har han fått chansen att ta in mer färg i sina verk.
Som en av våra vinnare har han haft privilegiet att få se den slutgiltiga produkten, och har därigenom kunnat se hur hans färg- och designval slutligen ter sig i verkligheten. Något som hjälper honom i hans vidare skapande process och de val hans ställs inför. 
För tillfället arbetar han på en designmanual för tryck- och typografisk design, något som gett honom mycket stolthet och tillfredställelse att arbeta med. Detta ger Ralph en möjlighet att dela med sig av sin kunskap och därigenom kunna hjälpa och inspirera blivande designers.

En genomtänkt urvalsprocess 

Ralph är en hårt arbetande och principfast person som främst tror på att sätta kundernas behov i första hand, men det är samtidigt lika viktigt för honom att han arbetar tillsammans med likasinnade människor som delar hans åsikter och värderingar. Han väljer ut sina kunder genom en noggrann process för att kunna hitta just de projekt som passar både hans företag och han själv som person. Det är viktigt att han känner att han har en naturlig möjlighet att påverka och hjälpa sina kunder. Han beskriver sig själv främst som noggrann, öppen och entusiastisk. 

Varje morgon är Ralph uppe tidigt för att komma ikapp med nyheter, bloggar och kommande evenemang. Ralph använder sig även av dessa intryck som inspiration och för att kunna tänka utanför hans normala ramar i skapandeprocessen av hans grafiska design. Han hittar annars främst inspiration i det vardagliga livet genom att ägna sig åt saker som han älskar; att läsa böcker, besöka konstutställningar och att resa. Även detta ger honom nya perspektiv och synvinklar som han annars inte skulle kunna ta in naturligt i det arbete som han gör. 

Ralphs hem representerar väldigt väl honom som designer och hur han uttrycker sig i sina verk, med raka linjer och nedtonade färger som främsta tema. I detta strikta och ordnade hem använder han sig sedan av mängder med böcker för att bidra med personlighet och färg.

Bild: Paris 160 x 230 cm

Resans sista anhalt tar oss vidare till Belgien, via Frankrike, där vi slutligen hälsar på hemma hos Samuel Coisne 

Samuel är född i Frankrike men har studerat bildkonst i Belgien och sedan 2004 har han bott och varit egenföretagare i Bryssel.  
Med en bakgrund inom konst, tecknande och skulpterande, kan man mer klassificera Samuel som en konstnär än som designer i dess traditionella bemärkelse. Han engagerar sig i många olika projekt och utställningar, ibland bara för att försöka stilla hans kreativa begär. 
Med ett öppet sinne försöker han alltid vara uppmärksam på sin omgivning för att på så vis kunna ta in så mycket inspiration och idéer som möjligt i det vardagliga livet. Det kan ibland vara inspiration hämtad från böcker, filmer eller musik men han letar även efter idéer på mer ovanliga platser, så som bland sopor, och han använder sig främst av ett genomgående tankesätt i hans skapandeprocess:

”inspiration står att finna överallt och i allt” 

Samuel är som ni säkert har förstått väldigt kreativ som person och han känner inte att man kan kategorisera hans verk och stil utifrån dagens förutbestämda ramar. Han vill att man sätter in hans verk i ett bredare perspektiv över tid och genom att fortlöpande göra precis vad han känner passar honom därigenom låta tiden forma honom som konstnär. Det är däremot viktigt för honom att skapa verk som är lätta att ta till sig för hans anhängare och kunder.
Förra året satte han upp en egen utställning i Beirut, en upplevelse som har berört honom väldigt mycket. Han spenderade två intensiva veckor i Beirut där han koncentrerade sig endast på sin konst, och Samuel kan i efterhand känna fortfarande känna hur påverkad han var av situationen i Libanon och den enorma kontrast detta var från hans normala vardag. 

Tro på dig själv!  

Att medverka i Designtävlingen 2007, där han slutligen stod som en av vinnarna i tävlingen, har haft en stor inverkan på Samuels liv och karriär. Efter att under 2004 ha avslutat sin utbildning kände han att intresset och motivationen för att skapa och designa falnat och funderade därför seriöst på ett karriärbyte. Under flera år försökte han fokusera på annat men hade under hela denna tid en fot kvar i branschen, exempelvis jobbade han med att utforma hemsidor och arbeta på konstgallerier. Plötsligt stod han inför en vändpunkt i hans liv, och att vara en av vinnarna i Designtävlingen var för honom ett uppvaknande som slutligen gav honom mer energi och självförtroende att fortsätta och fullfölja sin karriär inom design. Samuel has skapat några av CarpetVista’s mest uppskattade designer, där stadsvyerna över Stockholm, Tokyo samt

Bild: Stockholm 160 x 230 cm, Tokyo 160 x 230 cm and New York / Manhattan 160 x 230 cm


Ett möte med våra formgivare: Marta Pineda

Hårt arbete lönar sig 

Marta Pineda är något av en otypisk konstnärssjäl. Som person beskriver hon sig själv som nyfiken, passionerad och ihärdig. Men hon har utöver detta en bred bakgrund inom såväl foto och design som försäljning och marknadsföring. Något som gett henne en bred bas att stå på och användbara verktyg i hennes dagliga arbete som designer. För Marta är det inte bara viktigt att skapa något som är estetiskt tilltalande, utan att det faktiskt har en funktion samt är hållbart och användbart. Detta är något som ofta kan vara ett problem för kreativa personer, där man inte ser till vad som är realistiskt under själva skapandeprocessen och kanske låter idéerna sväva iväg. Hennes bakgrund inom sälj och marknadsföring hjälper henne att se efter ett faktiskt behov eller en funktion att uppfylla, något som hon sedan använder när hon skapar en kampanj, produkt eller design.
Hennes tips till er som vill skapa er en karriär inom design och inredning är enkel. Genom att få rätt utbildning och skapa en grund, kan du genom hårt arbete bana väg för alla drömmar och idéer. 
Ett citat från Picasso har hjälpt henne långt på vägen:

  “Inspiration exists, but it has to find you working”

En prestigelös designer 

Intresset för design och konst började tidigt. Marta tackar sina föräldrar för väldigt mycket när det kommer till hennes val i livet. De gav henne möjligheten att få studera på en bra skola där eleverna fick mycket kreativt utrymme, fick vara nära naturen och även att lära sig sunda värderingar. Mycket av denna grundstomme ser vi idag i hennes arbete.  

Marta arbetar idag mot många olika typer av företag både med att skapa marknadsföringsunderlag, samt med att styla butiker och skyltfönster.  
Som designer är hon väldigt lyhörd och försöker alltid att ta till sig vad hennes kunder söker, hon ser ingen anledning att sätta sin stämpel på det hon skapar bara för att framhäva sig själv i sitt arbete om det riskerar att påverka slutresultatet negativt. 
Det är viktigt för Marta att ständigt utvecklas och lära sig nya perspektiv och arbetssätt, och hon spenderar därför mycket tid på att efterforskningar för att vara väl förberedd både i det hon gör just nu och på utmaningar som kan uppstå i form av nya material, trender eller specifika förfrågningar från kunder.  

Som en jakthund med nosen mot marken  

När ett nytt projekt påbörjas så är det viktigt för Marta att vara öppen för alla olika typer av intryck som omger och påverkar henne. Hon beskriver sig själv som en jakthund med nosen mot marken konstant sökande efter det där lilla extra, och spenderar då mycket tid med att utsätta sig för de olika delarna av den kommersiella omvärlden; bio- och restaurangbesök, musik, böcker, shopping och genom att allmänt bara prata med folk. 
Alla dessa intryck samlar hon sedan och filtrerar ner dem genom en osynlig tratt, för att på så vis lyckas skapa en eller flera koncentrerade idéer att arbeta utifrån.

Övre bild: Mediatarde - Nedre bild: Piedras

Mediatarde & Piedras  

2009 så var hon en av tre vinnare i CarpetVistas Designtävling med sitt bidrag Piedras. Tanken bakom denna design är att vi ska se det vackra i enkelheten, och arbetet med detta verk var något som präglade Marta i hennes skapandeprocess. Något som hon arbetar efter än idag. 
2010 var Marta sedan med i Designtävlingen igen och lyckades komma på en andra plats med sitt verk Mediatarde. Hon vill med denna design förmedla en varm och inbjudande känsla av hemtrevnad. Där tiden står still och du får möjligheten att bara vara. 
Detta är inte bara en matta, utan en känsla.  

Nära till naturen - Nära till arbetet 

Vid sidan av hennes stora inrednings- och designintresse så föredrar Marta att spendera sin tid i naturen, och vintertid även med att sticka.  
Hon bor nära till naturen och spenderar mycket av sin fritid med att arbeta i sin lilla trädgård, och att njuta av de vackra bergsvyerna som omsluter hennes hem.
Som person är Marta väldigt aktiv på sin fritid och älskar att vara ute och springa i bergen och ta långa promenader med sina hundar. Detta är ett sätt för henne att koppla av och att även koppla bort sin kreativa ådra för att kunna fokusera på nuet och njuta av livet. 
Marta är alltid uppe med tuppen och börjar oftast sin arbetsdag med att svara på mail och ringa sina kunder. Kontoret och studion ligger på bottenvåningen i huset, så steget från säng till arbete är kort. I och med att hon arbetar med olika typer av kunder i olika typer av projekt, så krävs det att hon är flexibel med sin tid och även när det kommer till hur hon tacklar problem som kan uppstå.  
Ett bra tips som hon ger är att fokusera på kreativa delar strax efter lunch, under den gyllene timmen, det är något som funkat för henne och utan tvekan gett bästa möjliga resultat. 

Hennes personliga stil när det kommer till inredning är en blandning av nordisk design med industriella element. Ljusa miljöer med naturliga färger och inslag av naturliga material, med en uppskattning av funktion och multifunktionell inredning. 
I Martas vardagsrum använder hon sig av blåa och turkosa nyanser, för att på ett bra sätt ta upp färgen i hennes Mediatarde matta. Marta är inspirerande både som person och designer, och jag längtar efter att se vad som komma skall. Gör inte ni!

Glöm nu inte att delta i årets Designtävling, sista anmälningsdag är den 9 september! Ta chansen att bli en våra nästa stora designers!

Martas TOP PICK är någon av våra vackra lyxiga Afghan Khal Mohammadi mattor. Handknutna mattor från Norra Afghanistan kända för sin vackra röda nyans.

Om ni vill veta mer om Marta Pineda, så kan ni kolla in hennes hemsida här.


Ett möte med våra formgivare: Cajsa Wessberg

CarpetVistas årliga Designtävling lanserades för nu nästan 8 år sedan som ett led i att försöka hitta duktiga och spännande formgivare i början på deras karriär och för att hjälpa dem nå ut med deras arbete. I år fyller CarpetVista 10 år och för att fira detta jubileum, och alla duktiga designers som varit med på resan under alla dessa år, så kommer jag att under några veckors tid presentera ett urval av våra duktiga formgivare för att ni ska få en chans att lära känna dem lite bättre.  

Designtävlingen 2015 – Cajsa, en kommande stjärna på designhimlen. 

Cajsa Wessberg är en av deltagarna i årets tävling och har precis tagit examen från Beckman’s College of Design i Stockholm. Efter 3 års studier har hon nu funnit sin identitet som designer och är redo att göra sitt avtryck på designvärlden.Jag hade äran att få samarbeta med Cajsa i samband med hennes examensutställning tidigare i våras där hon visade upp sitt projekt tillsammans med en matta från CarpetVista. Med denna korta presentation vill jag ge er chansen att få lära känna personen bakom alla dessa livfulla och intressanta illustrationer.

Tjocka djur, runda människor, Tove Jansson & Josef Frank 

Cajsa beskriver sig själv som kreativ men samtidigt som en eftertänksam person och hennes intresse i design och inredning började tidigt. När hon skulle välja gymnasielinje så stod valet mellan att läsa till jurist eller att studera inom bild och design. Två helt skilda verkligheter och ett val som berättar en del om den spännande personen som Cajsa är. 
Mycket av hennes inspiration hämtas från vardagssituationer; runda fluffiga djur och människor, mat i allmänhet och i princip alla knäppa och konstiga saker som hon stöter på. 
Tove Jansson och Josef Frank är två av hennes absoluta favorit illustratörer, och hon inspireras av deras sätt att bygga upp mönster och bilder.  

Ett starkt engagemang för en bättre miljö och ett stort intresse för inredning 

I framtiden skulle Cajsa gärna vilja arbeta med något knutet till inredningsbranschen, exempelvis att få ut sina mönster och bilder för tryck på textil och porslin.
Trots denna strävan och hennes ambitiösa planer är det viktigt för henne att försöka begränsa sin påverkan på konsumtion och på miljön i allmänhet. Detta genom att hitta ett sätt att få ut sina idéer och sitt arbete utan att påfresta miljön i allt för stor utsträckning. 
Inom kort planerar hon att lansera en webshop för att kunna sälja verk ur sin kollektion Djur på hög, samtidigt som hon letar efter producenter till examenskollektionen Köttdjur.  
Hennes examensprojekt är tänkt för att användas som undervisningsmaterial i förskolor, att på ett roligt och informativt sätt lära våra barn att det kött som vi dagligen stoppar i oss faktiskt kommer från riktiga djur och inte bara magiskt uppstår på tallriken.Cajsa anser att det är enormt viktigt att just belysa det stora miljöhotet från köttproducenter och den påverkan som köttätandet i allmänhet har på vår miljö.

Bild: Handloom Fringes - Rosa

Förutom att vara kreativ i sitt yrke som formgivare, med att skapa illustrationer och produkter, är Cajsa väldigt intresserad av inredning i allmänhet. Hon drömmer sig ofta bort och skapar miljöer både i sitt hem och i fantasin och anser att ens stil och hem är som en förlängning av en persons identitet.  

“Jag gillar hur ett hem kan berätta så mycket om vem en person är, det är nästan som om jag inte känner någon på riktigt innan jag sett dess hem” 

Cajsa beskriver sitt eget hem som en galen blandning av en femårings lekfullhet, den hemtrevliga känslan hemma hos en 80-årig tant och en missförstådd tonåring på 90-talet. Hennes hem är fyllt med mjukisdjur, spetsdukar, Carl Malmsten möbler och shotglas med eldsflammor. En salig och rolig blandning som ger er en bra inblick i hennes person. 

Detta var den första delen i den kommande intervjuserien där jag porträtterar några av mina favoritdesigners här på CarpetVista.Om ni vill delta i årets Designtävling och därmed ha chansen att få er design producerad och såld på Europas största handelsplats för textilkonst och mattor, är det bara att klicka er in här och följa instruktionerna.Jag ser fram emot att få ta del av alla spännande bidrag och duktiga formgivare.Den sista dagen som ni kan skicka in ert bidrag för att delta i tävlingen är den 9 september. Lycka till allesammans!

Cajsas TOP PICK är vårt stora urval av mjuka, härliga och vackra rya mattor, vår Shaggycollection.

Bild: Shaggy Astra, Shaggy Solana, Berber Shaggy


Patchwork - var bit har sin unika historia

Patchworkmattan är en perfekt harmoniserad blandning mellan det nya och det gamla. De bitar som används för att färdigställa Patchworkmattor kommer från äldre mattor. Majoriteten av dessa mattor har ett ursprung från Persien/Iran eller Anatolien och åldern på dessa mattor är minst 30 år. Varje matta väljs ut noggrant innan den genomgår en unik process där luggen poleras ned, färgas om och mattan klipps slutligen i bitar. De bästa bitarna väljs sedan ut och sys samman av erfarna designers för att bilda en unik Patchworkmatta. Bitar av mattor från olika kulturer och epoker möts på detta vis för att bilda en ny helhet.

En baksida av tyg fästs på majoriteten av mattorna och bitarna sys ihop med en förstärkande dekorativ tråd. Resultatet blir en slitstark matta med en unik historia och färgkombination. 

Bild 1:Kelim kuddfodral  
Bild 2: Patchwork Stool Ottoman 
Bild 3,4,5: Kelim Patchwork
Bild 6: Patchwork

Upptäck fler fantastiska mattor på CarpetVista.se


Välkomna våren med en färgglad matta

Våren står nu inför dörren och efter en lång vinter känner vi alla ett behov av att omge oss med starka färger och intressanta mönster. Färg i vardagen och framförallt i vår inredning ger oss ny energi och hjälper till att väcka oss ur vår dvala. 
Med nya årstider kommer nya trender. Under vår- och sommarmånaderna ser vi mycket inslag av starka blockfärger och lekfulla inredningsdetaljer. Man kan enkelt ta in olika accessoarer i spännande och glada färger för att väcka liv i våra hem. 
Vill man ta det ytterligare ett steg är det naturliga valet att man tar in klara färger i mattor och textilier.

När väl vårstädningen är klar så varför inte förnya ditt hem med en vacker färgglad matta, exempelvis en multifärgad Patchwork eller varför inte en handknuten nomad matta i någon spännande färg ex. Ghashgai, Lori eller Afshar.  
För den som söker en matta med en modernare framtoning, är en handtuftad design matta med inslag av starka blockfärger eller en enfärgad Handloom Fringes de självklara valen. 
Detta är ett naturligt sätt att skapa en spännande kontrast till vårt annars så gråa svenska folkhem och välkomna våren in i våra hem.

Bild1: Mediatarde carpet designad av Marta Pineda

Bild2: Play Handtufted - Pink carpet designad av Sara Larsson 

För mer information, besök vår hemsida www.CarpetVista.se


Få 15% rabatt

Prenumerera nu och få 15% rabatt på din nästa beställning*, du får nyhetsbrev varje vecka med exklusiv tillgång till erbjudanden, senaste trender och produktnyheter.

För information om hur vi hanterar dina uppgifter, vänligen läs vår sekretesspolicy. Du kan avsluta prenumerationen när som helst. *Du kan använda rabatten på ett köp inom 60 dagar efter nyhetsbrevsprenumeration. Koden gäller på alla produkter, inklusive rabatterade varor. Den går inte att kombinera med andra rabattkoder.